خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل قطعه ۸ کیلومتری باقیمانده آزادراه قزوین-رشت در محدوده منجیل تا رودبار تا تیر ماه ۱۴۰۰ و رفع گلوگاه ترافیکی این مسیر خبرداد.
خادمی اظهار داشت: در سال جاری پنج پروژه آزادراهی به طول ۵۱۸ کیلومتر در برنامه اجرایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرار دارد.

* جزئیات تکمیل آزادراه قزوین-رشت در رودبار و منجیل
وی درباره تکمیل حلقه مفقوده‌ آزادراه قزوین- رشت (آزادراه منجیل- رودبار) که ۸٫۳ کیلومتر طول دارد، بیان کرد: این مسیر آزادراهی اغلب تونل یا پل است و تقریبا غیر از این دو ابنیه جاده‌ای، چیز دیگری ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در محور آزادراهی رشت- قزوین که ۱۲۰ کیلومتر آن سال‌های پیش ساخته شده بود حدود ۱۱ کیلومتر بین منجیل تا رودبار مانده بود و تبدیل به آزادراه نشده بود که سه کیلومتر از این ۱۱ کیلومتر در سال ۹۶ افتتاح شد و‌ ۸٫۳ کیلومتر باقی مانده بود.
خادمی ادامه داد: این مسیر آزادراهی منطقه‌ای صعب‌العبور و پرهزینه است که اقدام خوبی برای احداث آن در حال اجرا است و این ۸ کیلومتر در قالب دو قطعه با رشد خوبی در حال احداث است.
وی در تشریح پیشرفت فیزیکی پروژه بیان کرد: سرعت کار پیمانکاران مثبت ارزیابی می‌شود و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید اخیر خود از این مسیر آزادراهی وعده تأمین مالی این بخش آزادراه را داد.

* رفع گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین-رشت
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: امیدواریم با تامین مالی سریع، این محدوده آزادراهی به سرعت تکمیل شود و بدین ترتیب آزادراه قزوین- رشت در سرتاسر مسیر بدون گلوگاه ترافیکی فعال باشد.
خادمی گفت: پیش از این به دلیل وجود مغازه‌داران منجیل و رودبار، خودروها در این بخش، وارد شهر می‌شدند و پیک ترافیکی رخ می‌داد و مردم ساعت‌ها در ترافیک می‌ماندند اما با تکمیل این خط آزادراهی، دیگر ترافیک نخواهیم داشت.

* تکمیل حلقه مفقوده آزادراه قزوین-رشت تا ‌تیر‌ماه ۱۴۰۰
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه ما این است که اگر تامین مالی به موقع برای این آزادراه انجام شود در پایان امسال تکمیل شود اما با شیوع کرونا حدود ۲ الی ۳ماه کارگاه‌های ما تعطیل یا کم فعالیت شد اما پیش‌بینی می‌کنیم با سه ماه تاخیر در اوایل تیر‌ماه ۱۴۰۰ این پروژه تکمیل شود.

* ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه نیاز داریم
خادمی درباره تأمین مالی این پروژه آزادراهی و وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره این خط ‌اظهار داشت: وعده تامین مالی برای دو پروژه خط آهن رشت-‌کاسپین و یک باند (رفت) این آزادراه از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه داده شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه نیاز داریم و چون اغلب خرید مصالح است باید به صورت نقدی انجام شود تا بتوانیم این آزادراه را  تکمیل کنیم.

* مشکلی برای مغازه‌داران رودبار و منجیل رخ نمی‌دهد
خادمی توضیح داد: به هر حال ما باند رفت (در مسیر قزوین به رشت) را در قالب آزادراه می‌سازیم اما باند برگشت این آزادراه (در مسیر رشت به قزوین) از داخل شهرهای رودبار و منجیل عبور می‌کند، از آن منظر مسافران اغلب هنگام برگشت نسبت به خرید این اقلام اقدام‌می‌کنند، این مسیر برگشت به صورت آزادراه نخواهد بود تا درآمد مردم این منطقه ‌که ارزاقشان از محل فروش زیتون و غیره است، کاهش پیدا نکند.